نسبت زبان قرآن و زبان علم: روی‌آوردی تطبیقی به ویژگی‌های زبان قرآن و زبان علم و اهمّ تمایزهای آنها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآن، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

مطالعه میان­رشته­ای صحیح ملازم با آگاهی و تسلط بر سه سطح از الزامات است: الزامات معرفت­شناختی، روش شناختی، و زبان شناختی. ساحتِ زبانی یکی از مهمترین ساحت­های علوم است که در ارتباط بیناعلومی لازم است مورد نظر قرار بگیرد. زبانِ قرآن و زبان علم نیز در زمره مهمترین بخش­ها در ساحت زبانی است. تاکنون دو رویکرد عمده پیرامون زبان قرآن در میان قرآن­پژوهان مورد نظر بوده است: رویکردِ فلسفی-هرمنوتیکی و رویکرد متنی. قرآن­پژوهان مسلمان عمدتاً به رویکردِ اول و خاورشناسان غالبا به رویکردِ دوم تمایل داشته­اند. در این میان نسبتِ زبانِ قرآن و زبانِ علم آنهم با رویکردِ متن­محور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با مدّ نظر قرار دادنِ همین رویکرد به اهمّ تمایزات زبان قرآن با زبان علم پرداخته و این تمایزات را در قالب 5 قسمت مورد نظر قرار داده است: 1- کاربستِ ابهام و ایهامِ زبانی؛ 2- کاربستِ تشبیه، استعاره، و مجاز؛ 3- کل­نگری و چندمعنایی؛ 4- کاربستِ زبانِ خطابه و دیالوگ؛ و 5- کاربستِ تعقید لفظی. کاربستِ این 5 زبان در قرآن تمایز واضحی با علم دارد و همین امر نیز موجب می­شود ارتباط قرآن با علوم انسانی و تجربی بسیار پیچیده گردد.

کلیدواژه‌ها


Barbour, E. (1983). ‘Ilm wa Dīn (Science and Religion), Trans. Khurramshāhī, B. Tehran: Nashr-i Dānishgāhī.
Biglan, A. (1973a). The Characteristics of Subject Matter in Different Academic Areas. Journal of Applied Psychology, 57(3), 204-213.
Biglan, A. (1973b). Relationships between subject matter characteristics and the structure and output of university departments. Journal of Applied Psychology, 57(3), 195-203. https://doi.org/10.1037/h0034699
Haghshenas, A. M. (1977). Awāshināsī (Phonetics). Tehran: Āgāh.
Hampel, C. (1958). The Theoretician’s Dilemma. In Feigl, H. et al (Eds). Minnesota Studies in the Philosophy of Science. Minneapolis: University of Minnesota.
al-Ḥillī, Ḥasan ibn Yūsuf (1991). al-Ghawāʻid al-Jaliyyah fī Sharḥ al-Risālah al-Shamsiyyah. Qom: Nashr-i Islāmī.
Izutsu, T. (1989). Khudā wa Insān dar Qur’ān (God and Man in the Qur’an), Trans. Ārām, A. Tehran: Farhang-i Islāmī.
Jones, A. (1994). The Language of the Qur’ān. The Arabist, 6-7, 29-48.
al-Jurjānī, ‘Abd al-Ghādir (1987). Asrār al-Balāghah, Trans. Tajlīl, J. Tehran: Dānishgāh-i Tihrān.
al-Khu’ī, A. (2015). al-Bayān fī Tafsīr al-Qur’ān. Qom: ‘Ilmī.
Makarem Shirazi, N. (1995). Tafsīr-i Nimūnah. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmiyyah.
Malikī Miyānjī, M.B. (1998). Nigāhī bih ‘Ulūm-i Qur’ānī (A Glance at Qur’anic Sciences). Qom: Khurram.
Sells, M. (1996). Bewildered Tongue: The Semantics of Mystical Union in Islam. In Idel, M. & Mcginn, B. (Eds). Mystical Union in Judaism, Christianity and Islam, 87-124. New York: Continuum.
Nekounam,, J. (2000). “Spoken or written language of the Qur'an”, Journal of Philosophical Theological Research, 1(3), pp. 21-38. https://doi.org/10.22091/pfk.2000.517
Neuwirth, A. (2002). Form and Style of Qur’an. In: McAuliffe, J.D. (Ed). Encylopaedia of the Qur’an, 245-266. Leiden-Boston: Brill.
Neuwirth, A. (2004). Rhetoric and the Qur’an. In: McAuliffe, J.D. (Ed). Encylopaedia of the Qur’an, 461-476. Leiden-Boston: Brill.
Newton, I. (1729). Principia, Trans. Motte, A. London: Benjamin Motte.
Nöldeke, T. (2004). Ta’rīkh al-Qur’ān (Geschichte des Qorāns), Trans. Tamer, G. et al. Beirut: Almaz.
Pakatchi, A. (2009). Linguistic Requisites of Interdisciplinary Studies. The Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 1, 111-135.
Rohani Mashhadi, F., Maaref, M. (2016). ‘Defining the Nature of “Seven Heavens” Based on the Theory of “Khalq” and “Amr” in the Qur’an’, Researches of Quran and Hadith Sciences, 13(2), pp. 151-184. https://doi.org/10.22051/tqh.2016.2355
Saidi Roshan, M.B. (2002). Zabān-i Qur’ān yā Zabān-i Wīzhah-yi Hidāyat (Language of the Qur’an or the Special Language of Guidance). Qur'anic Doctrines, Razavi University of Islamic Sciences, 4, 21-40.
Quṭb, Sayyid (1991). Fī Ẓilāl al-Qur’ān. Cairo: Dār al-Shurūq.
Shams al-‘Ulamā’ Gurgānī (1910), Muḥammad Ḥusayn. Abdaʻ al-Badā’iʻ. Tehran: Jam.
al-Suyūṭī, Jalāl al-Dīn (2000). al-Itqān fī ‘Ulūm al-Qur’ān. Cairo: Dār al-Kitāb al-‘Arabī.
Tabataba'i, M.H. (1996). al-Mīzān fī Tafsīr al-Qur’ān. Qom: Jāmiʻah-yi Mudarrisīn.
al-Ṭabrisī, Faḍl ibn Ḥasan (1993). Majmaʻ al-Bayān fī Tafsīr al-Qur’ān. Tehran: Nāṣir Khusraw.
al-Ṭūsī, Muḥammad ibn al-Ḥasan (2002). al-Tibyān fī Tafsīr al-Qur’ān. Beirut: Dār al-Iḥyāʼ al-Turāth al-‘Arabī.